Startups och scaleups i fokus på GoWest 2024

I februari arrangeras ett av Nordens främsta riskkapitalforum för startups och scaleups i Göteborg. Vi har pratat med Sofia Hjelmberg, Event Director GoWest och ansvarig för Investor Relations på GU Ventures, inför eventet.

15 december 2023

Den 6-8 februari arrangerar GU Ventures med parters Västsveriges årliga riskkapitalforum för investerare, startups och scaleups. GoWest erbjuder en exklusiv miljö med 1-2-1 möten, ett scenprogram i världsklass, pitch-spår med investerarpaneler, side-events och många fler nätverksmöjligheter.

Vi fick en pratstund med Sofia Hjelmberg som är ansvarig för GoWest och som annars jobbar med Investor Relations på GU Ventures Incubation & Investment Department.

Hej Sofia! Berätta, vad är GoWest?

GoWest är ett av Nordens främsta riskkapitalforum för bolag som söker kapital och investerare i ett tidigt skede. Genom GoWest bygger vi en internationell mötesplats i Sverige. Det ska vara självklart att komma till Göteborg för att hitta kapital, kompetens och investeringsmöjligheter. Vi vill skapa ett forum och verktyg för våra kollegor bland inkubatorer och acceleratorer, dit man kan ansluta och bygga viktiga relationer för framtiden som säkerställer tillväxten i våra bolag. Vi erbjuder ett exklusivt forum där det är nära till dialog, som är kärnan i konferensen.

Vilka kommer att vara på plats?

Startups och scaleups som söker kapital, från pre-seed, till seed och Serie A. På plats finns affärsänglar, VC-bolag, storbolagens corporate ventures, family offices och andra investerarkonstellationer och finansieringslösningar. Årets konferens (2023) drog publik från 12 länder och vi ser till exempel en god uppslutning från Baltikum och norra Europa.

Vilken är den viktigaste frågan att diskutera under GoWest 2024?

Vi har två viktiga frågor faktiskt. Det ena är finansieringsklimatet och detta belyser vi i olika programpunkter tillsammans med investerare och branschexperter. Vi kommer även att prata om möjligheter och utmaningar inom climate tech. Vi har två scener där en av dem vigs till bolag som får pitcha för investerare. På main stage pratar vi även om exit, hur man värderar startupbolag, vägen till unicorn status, med mera. Det blir med andra ord en härlig kombination av inspiration, samtal och kunskap.

Vad hoppas ni åstadkomma med 2024 års event?

Vi vill facilitera möten mellan målgrupperna och deltagarna och skapa relationer. Vi räknar med att 1000-tals möten kommer att ske under dagarna. Ju fler möten, desto större chans till affär och investering. Vi adderar ytterligare värde till investerare genom vår Deep Tech Investor Day som blir en dag för bara dem att dyka ner i klimat och deep tech-frågor. Göteborg och Västsverige bubblar under ytan och miljardsatsningar görs för att välkomna världsledande kluster av forskning, utveckling och business för techbolag, både inom life science och annan tech. Vi vill inte att någon går miste om dessa möjligheter.

Är det något nytt och unikt i programmet 2024?

Vi kommer att inleda GoWest 2024 med att lansera uppdateringen av Swedish Climate Startup Map. Kartan blir ett utmärkt verktyg för investerare som håller på att bygga sin portfölj inom climate tech. Det är ytterligare ett verktyg för att kunna matcha industrin med innovationslösningar som kan gynna både samarbete och investeringar.

Startups har flera möjligheter att synas live. GoWest söker bolag i sex olika kategorier som får möjlighet att pitcha live på scen. Även EIT Manufacturing söker bolag och håller en final under dagarna med prispengar. Även Ignite arrangerar en matchmaking med fokus på medtech som ett side event till konferensen.

Det finns många vägar till kapital och det är det som är vårt primära fokus för GoWest 2024, att möjliggöra att fler svenska startups får tag i det kapital de behöver för att kunna växa och skala!

Läs mer om GoWest och anmäl dig idag >>

Om du är medlem i SISP, kontakta för rabattkod.